Er du vild med motorcykler, træt af prisen på biler, vild med fart eller noget helt fjerde? I så fald bør du følge med i denne artikel, hvor vi vil gennemgå det økonomiske samt størrelser og mærkevalg på motorcykler.
Behovsafstemning
Det første du skal gøre inden du køber noget, uanset hvad det er, er naturligvis at overveje dine behov. At overveje dine behov, når det kommer til at købe en motorcykel, kunne være at kigge på, hvad den skal bruges til. Hvorfor skal du købe en motorcykel? Drømmer du om, at drøne af sted i lynhurtig fart og få kicket ved det – eller skal den bruges til små ture imellem venner, familie og bekendte – eller skal den måske helt erstatte bilen, der ellers skulle holde hjemme i garagen. Derudover skal der også overvejes, hvorvidt det bliver en nødvendighed at have passagerer med. Hvis dette er en nødvendighed, kommer det også til at være noget, du ærgrer dig over, hvis du køber en motorcykel, for bagefter at finde ud af, at der kun er plads til én person.
Så hvis du skal have en motorcykel, afhænger resultatet af, hvilken motorcykel ender med at blive ene og alene af, hvad du skal bruge den til. Dette er noget du må gøre op med dig selv, inden du går videre i din jagt efter motorcykel.
Information om motorcykler
Først og fremmest skal det siges, at der findes flere hundrede forskellige motorcykelmærker og ligesom biler, møbler og så meget andet er der nogle mærker, der er dyrere end de andre, ene og alene på grund af god branding. Det er derfor for de fleste også mest fristende at kigge efter disse populære motorcykler. Dog kan dette være en dyr fejl, da man skal huske på, at ens valg ikke kommer an på mærket men alt andet. Her bør man i stedet kigge først og fremmest på sit behov og så størrelsen på motorcyklen og selve motoren.
Som du nok ved, eller i hvert fald kommer til at vide, hvis du vil have motorcykel, er at der er forskellige godkendelser til forskellige størrelser af motorcykler. Til dette bliver der i nedenstående gennemgået, hvilke tre motorcykelstørrelser der er:
A1 – Dette er den mindste motorcykel. Den må være på maks. 125 kubik og maks. have 15 hk.
A2 – Den anden mindste motorcykel, der må være på 650 kubik og maks. have 48 hk.
Til slut har vi så de største motorcykler, som der ikke er nogle grænser for. Det vil sige, at hvad der definerer en stor motorcykel (A) – Den skal være over 650 kubik og have over 48 hk.
Det anbefales, at man starter med de mindre motorcykler og i løbet af årene, hvor man gerne skulle blive mere og mere rutineret, kan opgradere. Man skal jo huske, at det er farligt og hurtigt en dødbringende maskine, hvis ikke man passer på.
Skal man købe ny eller brugt?
Som starten på artiklen refererer, så starter du med at kigge på dine behov. Dertil skal kommentaren også knyttes til, at din aktuelle pengesituation også skal præge dette behov. Brugte motorcykler er selvfølgelig meget billigere end nye motorcykler. Derudover anbefales det faktisk, at man ved sin første motorcykel køber en brugt, da man så kan få prøvet at køre over en tidsperiode og se, om man stadig synes, det er interessant, hvorfra man efterfølgende kan gå ud og investere i en ny maskine. Inden du bare køber en brugt motorcykel, skal du få kigget dig for; hvor slidt er den? Hvor langt har den kørt? Osv. Dette er vigtigt for din økonomiske situation, da det ellers kan komme til at koste dig dyrt i reparationer og udskiftede dele.
Hertil kommer fordelen også ved at købe nyt, for udover det uden tvivl er mere luksus med splinternyt, er splinternyt også mere pålideligt og har længere garanti. Ulempen er selvfølgelig prisen, som er langt dyrere både som engangsbeløb, men også i værditab pr. kørt kilometer. Her er der dog hjælp, da du kan finde et nemt lån her.